-
ОЦЕНКА НА СЪТРУДНИЧЕСТВОТО В ОБЛАСТТА
НА ОБРАЗОВАНИЕТО И ЗАЕТОСТТА В ТУРИСТИЧЕСКАТА ИНДУСТРИЯ В АЗЕРБАЙДЖАН
Целта на настоящата разработка е да се проучи влиянието на сътруд¬ни¬че¬ството между университетите и индустрията върху по-нататъшното развитие на кад¬ро¬вия потенциал, зает в областта на туризма в Азербайджан. Въпреки че туризмът в Азер-байджан продължава да се развива, той е изправен пред значителни предиз¬ви¬ка-телства, свързани с кадровия ...
Целта на настоящата разработка е да се проучи влиянието на сътруд¬ни¬че¬ството между университетите и индустрията върху по-нататъшното развитие на кад¬ро¬вия потенциал, зает в областта на туризма в Азербайджан. Въпреки че туризмът в Азер-байджан продължава да се развива, той е изправен пред значителни предиз¬ви¬ка-телства, свързани с кадровия потенциал. Известно е, че туристическата индустрия от-правя критики към обучението по туризъм за това, че хората не са достатъчно добре подготвени за работа в сферата. За съжаление, в наши дни се забелязва, че по-голямата част от работната сила заета в туризма в Азербайджан се състои от чужденци, а този факт доказва, че съществува пропаст между очакваните резултати в туристическата индустрия и обучението по туризъм.
За да се разберат причините за съществуващата пропаст, в статията се прави анализ на инфраструктурата на съществуващите учебни заведения в Азербайджан и се дават препоръки за изграждане на сътрудничество между образованието и ин¬ду-стрията.
Проучването е проведено с представители на туристическата индустрия и об-разованието. Представено е отношението на студентите и служителите в туризма към подобно партньорство. Анкетирани са студенти, които учат в туристически факултети и служители, работещи в туристическия сектор, и са анализирани техните впечатления и изисквания по отношение на сътрудничеството. Проучването е проведено както със студенти, така и с туристически фирми, за да се съберат данни и да се направи срав¬нителен анализ. Проучването показва, че малкото проведени изследвания в Азер¬байд¬жан систематично изучават това, от което се нуждае туристическата индустрия и сте¬пента, в която висшето образование по туризъм отговаря на тези нужди. Следователно, студентите и представителите на отрасъла предлагат да има тясно сътрудничество между обучаващите институции и отрасъла. Участниците в проучването правят предложения по отношение на сътрудничеството, например, че взаимоотношенията между представителите на индустрията и туристическите предприятия трябва да имат консултативен характер, да се осъществят програми за обмен и да се учредят независими награди в сферата на туризма.
-
ГЛОБАЛНАТА ПАРИЧНА ИНТЕГРАЦИЯ И ОПРЕДЕЛЯНЕ
НА СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ В ПОЛИТИКАТА
НА ОБМЕННИЯ КУРС В УКРАЙНА
Интернационализацията и фрагментацията на световното производство, разпространение, обмен и потребление се отразяват върху валутната система, която отдавна не се определя единствено от политическите граници. Целта на изследването е да обоснове процеса на глобалната парична интеграция и в този контекст, да определи приоритетите на обменния курс в ...
Интернационализацията и фрагментацията на световното производство, разпространение, обмен и потребление се отразяват върху валутната система, която отдавна не се определя единствено от политическите граници. Целта на изследването е да обоснове процеса на глобалната парична интеграция и в този контекст, да определи приоритетите на обменния курс в Украйна. Представени са два вида парична интеграция, подходяща за развиващите се страни: доларизация и валутен борд. Описани са видовете доларизационни модели и тяхното развитие. Акцентът е насочен към предимствата и недостатъците на доларизацията за развиващите се страни. Разглеждат се същността и теоретичната основа на валутния борд. Представена е класификация на режимите на обменните курсове според МВФ. Обръща се внимание на социално-икономическото развитие на Украйна и паричния фактор за благосъстоянието на държавата. След двадесет и пет годишни усилия, Украйна изглежда се сблъсква със същите предизвикателства, пред които е била изправена преди двадесет и пет години: предизвикателствата на интеграцията и това да е част от глобализирания свят. Макар да е постигнат значителен напредък, все още има какво да се направи. Като се имат предвид кризите, които страната е претърпяла, може да се каже, че за Украйна е от голямо значение да присъства на международните финансови пазари. Страната не успя да извлече полза от капиталовата мобилност. Днес страната отново преживява тежка валутна и банкова криза, националната валута гривня девалвира ежедневно и много хора осъзнават факта, че салдата по сметките им се влошават. Политиците, властите и особено Националната банка на Украйна (НБУ) използват мерки, които не дават резултат. Обществото е обезпокоено и резочаровано; започнаха да се обмислят решения подобни на тези на твърдите привържениците на теорията за биполярното схващане като например валутния борд и доларизацията. Когато се гласува за или против някой от моделите на валутния режим в икономическата реформа на Украйна, трябва да се има предвид факта, че те не са универсални. Изборът на режим на валутен борд обаче позволява стабилизиране на финансовия пазар и бързо компенсиране на спада в жизнения стандарт, който е резултат от грешни изчисления, злоупотреби и вероятно измами в полза на някои корумпирани олигархични групи в системата на валутната политика.
-
ТЕОРЕТИЧЕСКИ И ПРАКТИЧЕСКИ АСПЕКТИ
НА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ
В ПРОДЪЛЖАВАЩОТО ОБУЧЕНИЕ
НА СТОПАНСКА АКАДЕМИЯ „Д. А. ЦЕНОВ“
В съвременните условия все по-нарастващо е значението на професионалното образование и обучение за повишаване качеството на човешките ресурси и по-успешното им реализиране на пазара на труда. Целта на настоящата разработка е да изследва и анализира условията, при които се прилагат интерактивните методи в продължаващото обучение в Стопанска ...
В съвременните условия все по-нарастващо е значението на професионалното образование и обучение за повишаване качеството на човешките ресурси и по-успешното им реализиране на пазара на труда. Целта на настоящата разработка е да изследва и анализира условията, при които се прилагат интерактивните методи в продължаващото обучение в Стопанска академия „Д. А. Ценов“, и да формулира препоръки за неговото подобрение.
За изпълнение на посочената цел са поставени следните задачи: да се представят рамката и основните цели на професионалното образование и обучение; да се разработи методология на изследването; да се проучат добри практики на прилагане на интерактивните методи на преподаване в продължаващото обучение в страната и чужбина и част от тях да се апробират в Стопанската академия; да се генерират обобщения и формулират изводи.
В студията се доказва тезата, че използването на интерактивни методи на преподаване в продължаващото обучение в Стопанска академия „Д. А. Ценов“ прави учебния материал по-достъпен и разбираем за обучаемите, стимулира тяхната активност и креативност. В резултат това води до нараснала удовлетвореност на потребителите, повишено качество на цялостния процес на обучение и висока ефективност за обучаващата организация.
Изследването достига до извода, че интерактивните методи на преподаване трябва да бъдат интензивно развивани и творчески прилагани (съобразно спецификата на конкретната дисциплина, курс и учебна тематика) и да станат основен приоритет на преподавателите, ръководствата на центровете и на висшето училище като цяло.