-
ПОВЕДЕНЧЕСКАТА ИКОНОМИКА: РАЗВИТИЕ, СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ
Студията разглежда мястото на поведенческата икономика в структурата на икономическите знания и практиката на държавното регулиране. Защитава се тезата, че неокласицизмът е удачен нормативен подход за анализ на човешкото поведение, но в отговорите на дескриптивните, диагностичните, прогностичните и перспективните въпроси сравнителните предимства ...
Студията разглежда мястото на поведенческата икономика в структурата на икономическите знания и практиката на държавното регулиране. Защитава се тезата, че неокласицизмът е удачен нормативен подход за анализ на човешкото поведение, но в отговорите на дескриптивните, диагностичните, прогностичните и перспективните въпроси сравнителните предимства са на страната на поведенческата икономика. Проследяват се историческите корени, накратко се представят идеите на поведенческата икономика за ограничените рационалност, воля и егоизъм, както и приносът на поведенческия подход към идеологията и практиката на държавната намеса. Представена е идеята за либертарианския патернализъм и ролята й за трансформацията на „държава на благосъстоянието“ в придобиващата все по-ясни измерения „нова патерналистична държава“.
-
ТЕОРЕТИЧЕСКИ И ПРАКТИЧЕСКИ АСПЕКТИ
НА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ
В ПРОДЪЛЖАВАЩОТО ОБУЧЕНИЕ
НА СТОПАНСКА АКАДЕМИЯ „Д. А. ЦЕНОВ“
В съвременните условия все по-нарастващо е значението на професионалното образование и обучение за повишаване качеството на човешките ресурси и по-успешното им реализиране на пазара на труда. Целта на настоящата разработка е да изследва и анализира условията, при които се прилагат интерактивните методи в продължаващото обучение в Стопанска ...
В съвременните условия все по-нарастващо е значението на професионалното образование и обучение за повишаване качеството на човешките ресурси и по-успешното им реализиране на пазара на труда. Целта на настоящата разработка е да изследва и анализира условията, при които се прилагат интерактивните методи в продължаващото обучение в Стопанска академия „Д. А. Ценов“, и да формулира препоръки за неговото подобрение.
За изпълнение на посочената цел са поставени следните задачи: да се представят рамката и основните цели на професионалното образование и обучение; да се разработи методология на изследването; да се проучат добри практики на прилагане на интерактивните методи на преподаване в продължаващото обучение в страната и чужбина и част от тях да се апробират в Стопанската академия; да се генерират обобщения и формулират изводи.
В студията се доказва тезата, че използването на интерактивни методи на преподаване в продължаващото обучение в Стопанска академия „Д. А. Ценов“ прави учебния материал по-достъпен и разбираем за обучаемите, стимулира тяхната активност и креативност. В резултат това води до нараснала удовлетвореност на потребителите, повишено качество на цялостния процес на обучение и висока ефективност за обучаващата организация.
Изследването достига до извода, че интерактивните методи на преподаване трябва да бъдат интензивно развивани и творчески прилагани (съобразно спецификата на конкретната дисциплина, курс и учебна тематика) и да станат основен приоритет на преподавателите, ръководствата на центровете и на висшето училище като цяло.
-
ГЛОБАЛНАТА ПАРИЧНА ИНТЕГРАЦИЯ И ОПРЕДЕЛЯНЕ
НА СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРИОРИТЕТИ В ПОЛИТИКАТА
НА ОБМЕННИЯ КУРС В УКРАЙНА
Интернационализацията и фрагментацията на световното производство, разпространение, обмен и потребление се отразяват върху валутната система, която отдавна не се определя единствено от политическите граници. Целта на изследването е да обоснове процеса на глобалната парична интеграция и в този контекст, да определи приоритетите на обменния курс в ...
Интернационализацията и фрагментацията на световното производство, разпространение, обмен и потребление се отразяват върху валутната система, която отдавна не се определя единствено от политическите граници. Целта на изследването е да обоснове процеса на глобалната парична интеграция и в този контекст, да определи приоритетите на обменния курс в Украйна. Представени са два вида парична интеграция, подходяща за развиващите се страни: доларизация и валутен борд. Описани са видовете доларизационни модели и тяхното развитие. Акцентът е насочен към предимствата и недостатъците на доларизацията за развиващите се страни. Разглеждат се същността и теоретичната основа на валутния борд. Представена е класификация на режимите на обменните курсове според МВФ. Обръща се внимание на социално-икономическото развитие на Украйна и паричния фактор за благосъстоянието на държавата. След двадесет и пет годишни усилия, Украйна изглежда се сблъсква със същите предизвикателства, пред които е била изправена преди двадесет и пет години: предизвикателствата на интеграцията и това да е част от глобализирания свят. Макар да е постигнат значителен напредък, все още има какво да се направи. Като се имат предвид кризите, които страната е претърпяла, може да се каже, че за Украйна е от голямо значение да присъства на международните финансови пазари. Страната не успя да извлече полза от капиталовата мобилност. Днес страната отново преживява тежка валутна и банкова криза, националната валута гривня девалвира ежедневно и много хора осъзнават факта, че салдата по сметките им се влошават. Политиците, властите и особено Националната банка на Украйна (НБУ) използват мерки, които не дават резултат. Обществото е обезпокоено и резочаровано; започнаха да се обмислят решения подобни на тези на твърдите привържениците на теорията за биполярното схващане като например валутния борд и доларизацията. Когато се гласува за или против някой от моделите на валутния режим в икономическата реформа на Украйна, трябва да се има предвид факта, че те не са универсални. Изборът на режим на валутен борд обаче позволява стабилизиране на финансовия пазар и бързо компенсиране на спада в жизнения стандарт, който е резултат от грешни изчисления, злоупотреби и вероятно измами в полза на някои корумпирани олигархични групи в системата на валутната политика.